Loading...

Notice

This multimedia story format uses video and audio footage. Please make sure your speakers are turned on.

Use the mouse wheel or the arrow keys on your keyboard to navigate between pages.

Swipe to navigate between pages.

Let's go

Copy of Ed

Logo https://stories.scrollytelling.io/copy-of-ed

Goto first page

KUNSTENAAR

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

"Ik ben niet met incidentele dingen bezig. Ik maak blijvertjes, mijn foto’s... En die maak ik niet voor de aap zijn reet, dat moet een paar eeuwen meegaan."

Ed van der Elsken

Open video

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Ed van der Elsken was een man met een camera, toen dat nog iets bijzonders was en toen Amsterdam nog door ‘echte’ Amsterdammers, hippies en allerlei schorriemorrie werd bewoond. Met zijn camera ging hij op safari naar de buurt van de Nieuwmarkt, de Dam en het Muntplein

Typerend voor Van der Elsken was zijn ‘participerende camera’: hij stond het liefst tussen de mensen. Zijn camera observeerde niet van een afstand maar nam deel aan een sociale situatie. In zijn films zien we hoe hij te werk gaat. Een vrouw loopt bij hem niet als een godin voorbij, maar Van der Elsken roept gewoon: ‘Hey schoonheid, kijk eens in de camera!’

Open video

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Hier 90 seconden clip onder van stadssocioloog die het Amsterdam van toen vergelijkt met nu

Open video

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page

 ‘Zulke foto’s kun je nu niet meer maken,’ zegt Sara (26). ‘Mensen reageren nu heel anders op een camera. Toen voelden ze zich nog gevleid als iemand een foto van ze wilde maken. Nu is dat het omgekeerde... zo van: joh, blijf van mijn privacy af.’

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Het liefst zou hij 24 uur per dag met een ingebouwde camera rondlopen, zo zei hij eind jaren 80 > Snap inc Spectacles

Open video

Goto first page
0:00
/
0:00
Start audio
Goto first page

Goto first page

Goto first page

Goto first page

‘Laat zien wie je bent,’  is de sleutel tot zijn werk: hij liet zien wie hij was en wie anderen waren.  In het selfietijdperk wil iedereen laten zien wie hij is, denkt te zijn, hoopt te zijn – en kijken we met nieuwe ogen naar het werk van Van der Elsken. Nu we massaal visuele egodocumenten produceren, worden Van der Elskens ‘oerselfies’ nog mooier dan ze al waren. Zoals de twee foto’s die hij maakte van zichzelf en 

Goto first page

 In de tijd waarin we visuele producten wantrouwen, vallen we als een blok voor het werk van Van der Elsken omdat het, althans in onze beleving, zo echt is en tegelijk die opgewektheid en spontaniteit heeft die we in onze eigen foto’s opzoeken.

Goto first page

Goto first page

Goto first page

Goto first page

Goto first page

Goto first page

Goto first page

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page

Goto first page

 ‘Moed, individualisme, vrijheid: grote thema’s, daar gaat het om in mijn eigen leven,’ zei Van der Elsken. ‘En ik zoek dat in mijn onderwerpen.’

Goto first page

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video

Goto first page
0:00
/
0:00
Start video
Goto first page
Scroll to continue
Swipe to continue